Jste zde: Recenze » Neseverská recenze: Ian Manook - Jerúldelger

Neseverská recenze: Ian Manook - Jerúldelger

Recenze

Máte rádi Harryho Hola a na naše poměry poněkud exotické prostředí? Baví vás inteligentní detektivní zápletky? Potrpíte si na ranaře se smyslem pro spravedlnost? Pak by „Jerúldelger“ rozhodně neměl uniknout vaší pozornosti. Tato kniha je skvělým koktejlem toho nejlepšího, co může nabídnout žánr detektivky.

Ian Manook je pseudonymem francouzského novináře a spisovatele Patricka Manoukiana, který dlouhá léta pracoval jako žurnalista. Díky tomu je jeho styl přímočarý, srozumitelný a čtivý. „Jerúldelger“ je jeho detektivním debutem a nutno podotknout, že nadmíru zdařilým. Manook v knize uplatnil své stylistické dovednosti a využil svou lásku ke všemu asijskému. Ač Evropan každým coulem, děj svého příběhu zasadil do současného Mongolska. To, co by mohlo vyvolávat předsudky, se nakonec ukázalo jako skvělý tah.

„Jerúldelger“ je díky svému prostředí originální a lehce zapamatovatelný román. Zápletky jsou univerzální a na své si přijdou všichni, kteří mají rádi napětí. Román je mišmašem krimi, klasické detektivky i thrilleru a nedá se říct, která složka převažuje. Hlavní hrdina, komisař Jerúldelger, připomíná Harryho Hola, kterého stvořil Jo Nesbø. Zřejmě není náhodou, že nakladatelství Kniha Zlín sáhlo po dobrodružstvích obou hrdinů. Komisař Jerúldelger je možná ještě o něco brutálnější a temnější než jeho severský kolega, ale oba muži mají mnohé společné.

Komisař Jerúldelger už pět let prožívá noční můru kvůli vraždě své malé dcerky Kuši. Duši má plnou šrámů, ale i přesto dokáže fungovat tak, že ho jeho přátelé i nepřátelé označují za nejlepšího současného vyšetřovatele. Jinde by byl celebritou, o jakých se píše v novinách, ale jeho srdce navždy zůstalo v zemi, kterou ostatní hodnotí jako zaostalou. Manookovi stačí pár vět, aby vám přiblížil reálie i problémy dnešního Mongolska, a vše se děje v rámci příběhu. Postupně budete zjišťovat, že příběh je promyšlený do nejmenších detailů, a že i detaily ohledně míst nebo politické situace jsou důležité.

Na konce si stejně jako u klasické detektivky – hádanky řeknete, že jste všechno mohli vyřešit sami, protože indicie jste měli přímo před očima. Nyní vás ale zklamu – nevyřešíte vůbec nic. Jerúldelger se na začátku knihy pouští do vyšetřování dvou otřesných případů, které spolu na první pohled nijak nesouvisí. K těm se přidají další případy a komisař bude muset navíc čelit intrikám svých mocných nepřátel a možná i svých kolegů policistů. Po jeho boku bude stát odvážná policistka Ojún a patoložka Solongo. Hodně prostoru dostala komisařova minulost a jeho rodina, ale vězte, že to rozhodně není samoúčelné.

Číst o rozlehlých stepích, kde lidé v jurtách vyznávají tradiční náboženství, je samo o sobě úchvatný zážitek a přiznám se, že knihu bych zhltla i v případě, že by nešlo o detektivku. Příběh je psaný z pohledu Mongola a je úsměvné sledovat, jak jeho bližní přistupují například k otázce holocaustu a nacismu. Zápletky jsou srozumitelné a do jisté míry nadčasové. V tomto ohledu je román klasickou detektivkou, která bude čtivá a pochopitelná i za padesát let. Ačkoliv se tu řeší i něco z politiky a ekonomiky, není to středobodem. Zápletky jsou perverzní, šokující a vy budete otřeseni tím, čeho všeho jsou lidé schopní.

Některá tajemství se vyzradí už během četby, ale i tak vás bude „Jerúldelger“ bavit až do konce. Hlavní hrdina není pouze policista, ale především je to lidská bytost, která nesnese bezpráví. Komisař se vydává na cestu odplaty a to, co si může v Mongolsku dovolit, by mu záviděl i Harry Hole. Oba detektivové jsou průšviháři, ztracené existence a podle některých i psychopati, ale to jsou přesně ty vlastnosti, díky kterým je budete milovat.

Hodnocení: 100 %

Veronika Černucká