Jste zde: Recenze » Neseverská recenze: John Lutz - Skládačka

Neseverská recenze: John Lutz - Skládačka

Recenze

„Skládačka“ je seversky mrazivý thriller, při jehož čtení vám budou hrůzou vstávat vlasy na hlavě. Soukromý detektiv Quinn a policie budou čelit obzvláště brutálnímu a nemilosrdnému psychopatovi, který vraždí jen proto, aby zjistil, jak věci fungují. Ve „Skládačce“ vás čekají desítky mrtvých a Lutz je důstojným kolegou autorů podobného ražení J. Deavera a J. Pattersona.

Američan John Lutz (1939) má na svém kontě přes třicet knih a dvě stovky povídek, ale proslulost mu přinesla až kniha (a posléze film s Bridget Fonda) „Spolubydlící“. Novinka z nakladatelství Domino je další knihou ze série se svérázným soukromým detektivem Frankem Quinnem. Quinn dlouhá léta pracoval u policie, kde to na kriminálce dotáhnul až na kapitána. Poté, co odešel, si otevřel soukromou praxi, ale policejní případy se mu jen hrnou.

Quinn je specialista na sériové vrahy a ve svých úsudcích se málokdy mýlí. Ačkoliv má vůči policii výhrady a rád se od ní distancuje, pravda je, že velmi často s policisty úzce spolupracuje jako konzultant. Právě takový je i případ vraha, kterému média dala přezdívku Skřet. Skřet je na první pohled nenápadný chlápek, jehož jedinou anomálií je jedno špičaté ucho. Jeho vraždy jsou brutální, promyšlené a s ohledem na žánr velmi originální. Skřeta zajímá, jak věci (a lidé) fungují, proto jeho první oběti vypadají jako rozřezané a znovu složené panenky.

Lutz se důkladně věnuje nejen vyšetřovacímu týmu a vrahovi, ale i obětem a svědkům, proto vám nebude dělat problém se do příběhu vcítit a sžít se s jednotlivými postavami. Postupně vám bude odhalovat střípky ze Skřetova dětství a vsadím se s vámi, o co chcete, že vám hlavou bleskne myšlenka, zda za jeho vražedné řádění není náhodou zodpovědný někdo jiný a zda tomu nešlo zabránit. Skřetovy kousky sledují média a Lutz se odvážil k něčemu, co se málokdy vidí. Obličej jeho pachatele je dobře známý a Skřet se nezřídka vmísí mezi svědky na místě tragédie. Člověk se s ním může setkat, a během jedné vraždy ho dokonce jistý zvědavec pozoruje klíčovou dírkou.

Zápletky i vyústění jsou poměrně inteligentní a překvapivé. Lutz odolal klišé, která se sama nabízela, a vydal se svou vlastní cestou. Možná to byl risk, ale vyplatil se. „Skládačka“ je výjimečná a rozhodně nebudete mít pocit, že takovýchto příběhů jste už četli dvanáct do tuctu. Lutz je skvělý vypravěč se smyslem říct toho jen tolik, aby ve vás vyvolal hrůzu a zděšení. Obratně manipuluje s vašimi pocity a emocemi, ale naštěstí ani na chvíli nesklouzl ke kýči nebo americkému patosu. Tempo je rychlé a připravte se na to, že téměř v každé kapitole na vás čeká nějaký zločin. Skřetovy vraždy jsou čím dál důmyslnější. Přestávají být osobní a vy jste svědky scén, kdy se zřítí výtah nebo kdy jeřáb zdemoluje několik budov.

Ačkoliv policie jedná profesionálně, „Skládačce“ exceluje Quinn. O tom se paradoxně dozvíme méně informací než o jeho protivníkovi Skřetovi. Autor vám informace dávkuje postupně, a díky tomu vás udrží v příjemném napětí. Pokud máte rádi americké thrillery o vražedných monstrech a jejich chytání, pak by „Skládačka“ neměla uniknout vaší pozornosti.

Veronika Černucká

Za poskytnutí recenzního výtisky děkujeme internetovému knihkupectví Arara.cz.