Jste zde: Recenze » Neseverská recenze: Laura Joh Rowlandová - Vějíř s kosatci

Neseverská recenze: Laura Joh Rowlandová - Vějíř s kosatci

Recenze

Domníváte se, že nejde napsat čtivou a napínavou detektivku bez současných vědeckých vymožeností? Že je nemožné udržet čtenářský zájem knihami o zemi, jejíž kultura je na hony vzdálená té naší? O opaku vás přesvědčí série japonských detektivek odehrávající se v 17. století.

Američanka s asijskými předky Laura Joh Rowlandová (1954) se rozhodla pro dráhu spisovatelky až v poměrně pozdním věku. Po studiích mikrobiologie a hygieny pracovala v různých společnostech a ve svém volném čase se věnovala psaní a ilustrování příběhů pro děti. Odtud byl jen krůček k psaní románů a ona si zvolila téma, které jí bylo blízké. Její hrdina Sano Ičiró je vyšetřovatelem na dvoře šóguna a jeho dobrodružství vyšla v osmnácti dílech. Všechny je vydalo pražské nakladatelství Metafora a aktuální „Vějíř s kosatci“ Sanova dobrodružství uzavírá.

Jednotlivé knihy obsahují uzavřené případy, takže není problém, pokud je čtete na přeskáčku nebo klidně odzadu. Rowlandová se umí vžít do svých čtenářů, a proto chápe, že ne každý si musí pamatovat všechno, co Sano prožil. Díky tomu každá kniha obsahuje podstatné informace z předešlých dílů, takže je vám jasné, co a jak, aniž by vám ovšem cokoliv prozradila. Autorka navázala na tradici japonských detektivek, a díky tomu každá kniha obsahuje hned několik různých zločinů, které mohou být vzájemně propletené.

Sano Ičiró se pohybuje na dvoře, kde se to jen hemží intrikami. Jeho mocní nepřátelé a jejich kliky ovlivňují nejen jeho práci, ale i soukromý život. Sano je z ranku Hrdinů. Je neúplatný, čestný a kvůli spravedlnosti je ochotný zanedbávat svoji rodinu. Celý jeho život se řídí samurajským kodexem cti, což mu ve „Vějíři s kosatci“ přinese nebývalé problémy. Jeho manželství prochází krizí, přátel rapidně ubývá a Sano si se skřípajícímu zuby musí vybrat nejmenší zlo z několika možností.

V práci je obklopen zrádci a o jeho osudu rozhodují dva nepřátelé na život a na smrt. Oba touží po vládnutí a oba Sana nenávidí. Tyto vztahy jsou oboustranné a Sano by rád dokázal, že muži jsou nejen podvodníci a manipulátoři, ale také vrazi. Kniha nese titul podle ústřední zápletky. Někdo pobodá spícího šóguna vějířem a na Sanovi je, aby vypátral pachatele. Při pátrání odhaluje řadu zločinů a má co dělat, aby přežil. Zločinci v této knize jsou nemilosrdní a i obyčejní smrtelníci se řídí zásadami, které jsou pro nás kruté a nepochopitelné.

V knize nechybí ani láska. Jsou zde i erotické scény, a to poměrně odvážné. Rowlandová vás dokáže nadchnout a její knihy si prostě zamilujete. K vylíčení atmosféry jí stačí několik trefných vět a rozhodně se nemusíte bát toho, že by vás zahrnula zbytečnými detaily nebo vám dělala přednášku z historie. Její zápletky jsou nadčasové a univerzální. Pochopí je čtenáři po celém světě a dost věcí je tu aktuálních tak, až z toho mrazí. Sano se pohybuje ve vysoké politice a autorka není žádná naivka.

Sano záhy zjišťuje, že když chce zjistit pravdu, musí použít metody, které nejsou zcela košer. „Vějíř s kosatci“ je drsné krvavé čtení, ve kterém se vraždí, bojuje o moc a vymýšlí se plány na pomstu. Ačkoliv tato kniha uzavírá celou sérii, snad neprozradím žádné tajemství, když řeknu, že se Sano dožije poslední kapitoly. Série končí překvapivě a nebojím se říci, že i geniálně. Závěr vylučuje, aby série pokračovala, a tak můžeme jen doufat, že autorka vymyslí jinou ústřední postavu.

Máte-li rádi dobré příběhy, pak vás „Vějíř s kosatci“ nemůže zklamat. Pohádkové kulisy se mísí s hororovým příběhem, s emocemi budete jako na houpačce a určitě mi dáte za pravdu, že tohle je jedna z nejlepších detektivek, jakou jste v poslední době četli.

Hodnocení: 95 %

Veronika Černucká